Op 7 mei woonde ik een gastcollege van Elise Allart van TUI bij. Zij is manager duurzaamheid en al 10 jaar werkzaam bij TUI.
Ik ben zelf erg geïnteresseerd in duurzaamheid, al op de middelbare school hield ik mijn profielwerkstuk over duurzaamheid in de reisbranche. Dus ik was bijzonder verheugd op dit gastcollege.
TUI NL is onderdeel van World of TUI en is begonnen als staalbedrijf. Maar ze zagen meer brood in toerisme dus toen werd TUI een toeristisch bedrijf. World of TUI is gaan fuseren met First Choice en dit werd toen TUI Travel PLC, een Engels bedrijf. TUI PLC is het moederbedrijf van TUI Nederland en het is ontzettend groot. Zo heeft het meer als 13,5 biljoen omzet per jaar en meer dan 30 miljoen klanten. Ook hebben ze 146 vliegtuigen. TUI PLC heeft 4 sectoren namelijk mainstream, accommodaties en bestemmingen, specialisaties en bestemmingen en opkomende markten. Onder mainstream behoren centraal, noord en west Europa.
TUI heeft drie hoofd merken namelijk Arke, Holland International en Kras.
Duurzaam toerisme: Vakanties met respect voor de mensen en natuur.
Waarom duurzaam?
-Het beschermen van de kwaliteit van de bestemming
-Verplichtingen vanuit de branche organisaties
-Verplichtingen vanuit het moederbedrijf
-Voorlopen op regels vanuit de overheid
-Bedrijfsimago behouden
-Positieve media aandacht
-Druk vanuit de maatschappij, investeerders, klanten, niet overheidsinstellingen (NGO's)
TUI wil de nummer 1 in duurzaam toerisme zijn, daar spelen bovenstaande punten een belangrijke rol in. Ik denk zelf ook dat bovenstaande punten in de hedendaagse tijd een belangrijke rol spelen, ook wanneer concurrenten veel aan duurzaamheid doen dan kan een andere reisorganisatie niet achter blijven. Het is ook in het eigen belang natuurlijk, want als er nu niets aan duurzaamheid wordt gedaan dan is er in de toekomst weinig meer over van de toeristische bestemmingen.
TUI wil ook de minst bevuilende airline hebben, zo hebben zij alleen charter vluchten en die vliegen alleen als ze vol zitten. Ook proberen ze er alles aan te doen om de uitstoot te verminderen.
Ook wil TUI de 'employer of choice in the Dutch travel market' zijn. Ze doen er alles aan om een goede baas te zijn, zo is hun focus 'Women on top'. Ze willen meer vrouwen op hoge posities, om dit mogelijk te maken kan een manager nu ook 4 dagen werken in plaats van 5. Dit maakt het voor de vrouwelijke werknemers mogelijk om een dag extra thuis bij de kinderen te zijn.
Dit gastcollege was erg interessant, wat me wel op viel is dat TUI in alles de beste wil zijn, naast de focus punten die hier boven benoemd zijn werden er nog een aantal genoemd waarin ze de beste willen zijn. Op zich is dat natuurlijk goed, je moet hogen eisen stellen, maar je kan er soms ook te ver in gaan.
Ik denk dat TUI een interessant en inspirerend bedrijf is dat nog veel van zich zal laten horen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten