zondag 6 mei 2012

Congres Metropool regio Amsterdam

Op woensdag 25 april, na weken van voorbereidingen, was het dan zover, het congres van de Metropool regio Amsterdam. Dit congres was een gezamelijk initiatief van de provincie Noord Holland, Hogeschool InHolland, stadsregio Amsterdam en het Amsterdam toerisme & congres bureau. Het was een werkcongres genaamd: Metropool regio Amsterdam: door de ogen van de toerist. Tijdens dit congres waren er een aantal erg interessante hoofd sprekers zoals de filmmaker Jan Olof Fritze, Marco Bijsterbosch die vertelde over e-tourism en Iens Boswijk die vertelde over de door haar opgezette website Iens waar mensen restaurants kunnen beoordelen. Ontzettend leuke sprekers die met veel passie over hun onderwerp spraken.
Tussen deze sprekers door konden de gasten 2 workshop rondes bijwonen. Zelf heb ik de workshop van Martin Dieleman en Isanne Slui van Zoover bijgewoond. Over deze workshop heb ik een stukje geschreven wat gepubliceerd zal worden, zie het stuk onderaan deze blog.
De gasten, organisatoren en sprekers waren erg enthousiast over het congres en vonden het erg goed georganiseerd. Het was erg druk maar vooral ook ontzetten leuk om te organiseren, ik zou het zo weer doen!


De workshop over Zoover werd gegeven door Martin Dieleman en Isanne Slui, beide werkzaam als Manager Leisure Relations bij Zoover.
Tijdens de workshop was er veel interactie met het publiek, er zat geen spel onderdeel in de workshop maar er was wel ruimte voor discussie.
Wat is Zoover nu precies en wat kan je ermee? Die vragen had het publiek ook en die werden grotendeels beantwoord. Vanwege tijdtekort is hier helaas niet verder op in gegaan.
De workshop werd afgetrapt met wat vragen aan het publiek; ga je zelf wel eens op vakantie en gebruik je beoordelingssites ter oriëntatie? Op de eerste vraag werd volmondig ja geantwoord maar op de tweede vraag was toch wat verdeeldheid. Het publiek vond toch dat je te vaak ongevraagd wordt geconfronteerd met beoordelingen over hotels of attracties. Hotels plaatsen te snel in het oriëntatie proces reviews op hun sites, op dat moment wil de consument nog niet geconfronteerd worden met deze informatie. Ook is er de vraag uit hoeveel reviews zo’n gemiddeld cijfer bestaat, is dit wel reëel? Nadat aan het begin van de workshop al een hevige discussie is losgebarsten vertellen Martin en Isanne wat meer over Zoover. Zo is Zoover een commerciële organisatie die hun inkomsten uit touroperators halen. Zoover is in 25 Europese landen beschikbaar en heeft zo’n 300.000 bezoekers per dag waarvan 70% internationaal is.
Het publiek is nogal verdeel over het achterlaten van een review, de meeste doen het niet en als het wel gebeurd is dit negatief, het zit nu eenmaal in de mens om te klagen.
Het gemiddelde cijfer dat wordt achtergelaten op Zoover is een 7,2, maar de cijfers zijn wel vaak heel positief of heel negatief. Na het kijken naar een review kan de klant ook meteen doorklikken naar de website van het hotel.
Er komt ook nog een vraag uit het publiek of het mogelijk is om samen te werken met gemeentes. Ja, dit is mogelijk, de gemeente kan een banner van Zoover op hun site zetten waarop reviews van de stad zelf komen te staan. Zo kunnen Nederlanders maar ook buitenlanders lezen hoe anderen een bepaalde stad vonden.
Er is nu ook myzoover, hier kunnen mensen een account aanmaken en via dat account beoordelingen plaatsen. Zo kunnen andere lezers zien wie er achter de beoordeling zit.
Vervolgens kwamen er nog van statements voorbij: Een slechte beoordeling is goed voor de business. Dit is waar want de cijfers liegen er niet om: zo vertrouwd 68% van de mensen beoordelingen meer als er ook slechte beoordelingen tussen staan en verdenkt 95% van de mensen bepaalde hotels van censuur als er geen slechte reviews tussen staan. Dus het is eigenlijk helemaal niet slecht als er af en toe is een wat slechtere review tussen staat. Dit is ook het moment voor de ondernemer om hier wat aan te gaan doen.
Een ander statement is dat beoordelingssites zijn gemanipuleerd, dit is niet zo. Er is heel veel controle van de Zoover redactie, zo zijn er IP checks en is er een systeem om te kijken hoeveel reviews er gemiddeld per maand bij een bepaalde accommodatie binnenkomen. Als die dan ineens op een dag of week extreem hoog zijn dan weet de redactie dat er wat mis is en worden deze reviews extra gecheckt.
Op dit moment blijven de reviews nog oneindig op Zoover staan. De nieuwste reviews komen bovenaan en tellen ongeveer zeven keer mee in het gemiddelde cijfer, de oudere reviews tellen maar één keer mee in het gemiddelde cijfer.
Ook is er een Zoover magazine dat per provincie uitkomt. Hier staan leuke plekjes die nog niet erg bekend zijn, de grote attracties vind je er niet in terug.
Als laatste werd nog bekend dat er voor de zomer een Zoover applicatie uitkomt. Via deze app is het mogelijk om snel reviews te bekijken en activiteiten te vinden die je anders niet ziet. Ook is het dan mogelijk om restaurants via Zoover te vinden en te beoordelen.
Het was een erg interessante workshop met veel leuke wetenswaardigheden over de wereld van Zoover. Vooral voor de ondernemers in dit gebied is het een goed hulpmiddel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten