Ik ben al een aantal weken lid van de internet gids Frankwatching. Ik krijg hier iedere week een nieuwsbrief van toe gestuurd waar zo nu en dan ook toerisme gerelateerde berichten in staan. Nu zag ik een al wat ouder bericht voorbij komen die ik wel heel interessant vond. Marieke van Zoest is oud studente van het NHTV in Breda en schreef haar scriptie over het zoek en boek gedrag van jonge vakantiegangers. De jongeren waar zij zich op richtte zijn tussen de 16 en 26 jaar oud en houden zich voornamelijk bezig met social media. Ik vind het zelf ook interessant om te weten hoe jongeren 'getriggerd' worden om te boeken en in welke mate social media hier deel van uit maakt. Voordat ik dit artikel op frankwatching las dacht ik al wel dat de mening van vrienden het keuze proces beïnvloeden, jongeren plaatsen snel foto's van vakanties en laten via korte berichtjes weten hoe het op de vakantiebestemming is. Als jongeren in de gaten hebben dat vrienden het leuk hebben op een bepaalde bestemming dan zullen ze sneller hier ook een reis naartoe boeken.
Mijn gedachten kloppen wel met het artikel, uit een onderzoek wat gebruikt is in het artikel van Deniels kwam naar voren dat 37% van de jongeren zich laten beïnvloeden door vrienden op social media bij het boeken van een accommodatie. 92% van de jongeren hecht waarde aan beoordelingssites zoals Zoover en Booking.com. Deze twee factoren blijken dus van grote waarde voor jongeren, met andere woorden zou je dus ook kunnen zeggen dat jongeren zich afhankelijk maken van wat anderen zeggen over de bestemming of accommodatie.
Marieke van Zoest heeft ook interviews afgenomen bij jongeren en daarin kwam ook naar voren dat jongeren een interactief gedeelte op de website van een reisorganisatie erg belangrijk vinden. Ze willen berichten van andere reizigers kunnen lezen of bijvoorbeeld op een Facebook like button kunnen klikken.
Vorige week heb ik zelf een presentatie gegeven over engagement, waarover later meer, en dat is dus ook een uitkomst bij dit onderzoek, 95% van de jongeren komt namelijk niet op een site om te boeken, maar om onderzoek te doen. Het is dus van belang dat deze reis organisaties zich verloven met de jongeren en hun best doen om hier een huwelijk van te maken, de aankoop van de reis. Jongeren hechten veel waarde aan betrouwbaarheid, zo gaven de jongeren aan sneller te boeken bij een organisatie die ANVR/SGR en Calamiteitenfonds logo's op de sites hadden staan, ook vonden ze het belangrijk dat er een duidelijk zichtbaar telefoonnummer te zien was zodat ze de organisatie kunnen bellen in geval van problemen bij het boeken.
Ik denk dat veel reisorganisaties baad hebben bij dit onderzoek, het laat maar weer is zien hoe belangrijk social media bij jongeren is. Nu laten sommige reisorganisaties het nog een beetje af weten op social media, maar nu steeds meer jongeren hier actief op zijn ben ik van mening dat steeds meer reisorganisaties hier op in zullen spelen.
Link artikel Frankwatching
Geen opmerkingen:
Een reactie posten