Een aantal weken geleden alweer hadden we tijdens de les international touroperating een gastcollege van Frank ten Cate, hij was werkzaam bij Kuoni maar helaas vanwege bezuinigingen ontslagen.
Het was een leerzaam maar toch ook wel langdradig college. Frank vertelde onder andere over de invloed van social media op touroperators. Zo worden touroperators steeds groter en hebben ze veel invloed van social media. De touroperators worden hierdoor beïnvloed en doen ze meer aan B to C, ze kunnen de klant direct bereiken. Er is sprake van een snelle time to market: je kan de klant snel bereiken, veel sneller als via reisbureaus en brochures.
Ook vertelde Frank over het opzetten van een reisorganisatie op nationaal gebied.
Hij vertelde over uni branding, dit is een merknaam waar meerdere producten onder vallen. Hij gaf hier een voorbeeld van OAD, zoals zij ski vakanties, zon vakanties en steden trips aanbieden.
Een andere vorm is hybrid branding, hierbij heeft een bedrijf twee merknamen, zo hoeft een klant een product niet altijd met één merknaam te associëren. Zo heeft Kuoni ook de merknamen Koning Aap en Shoestring.
De laatste vorm is multi branding. Dit zijn meerdere merken onder één naam. Zoals bijvoorbeeld ANWB, hieronder vallen ook FOX Vakanties en Pharos reizen.
Waarom gaat een touroperator internationaal?
-Groeimarkt/potentie zien
-Risico spreiding
-Een eigen bedrijf in dat land
-Andere touroperators kopiëren
-Assets verkrijgen (kennis, techniek)
-Buitenkansje
Nadelen van het internationaal gaan zijn:
-Meer communicatie lijnen
-Ontwikkelingskosten
-Minder eigen identiteit
-Verlies motivatie lokaal
-Minder specialisme
-Centrale kosten lokaal
-Afscheid langdurige partners
-Minder flexibel aanbod
Als een touroperator internationaal gaat wordt er vaak een touroperator overgenomen. Dit scheelt investeringskosten en er kan gebruik worden gemaakt van de reeds opgebouwde positie.
Tijdens dit gastcollege is er veel besproken over international touroperating wat erg interessant was. Aan de andere kant vond ik het college iets te lang duren waardoor de aandacht in de klas soms ver te zoeken was, ik denk dat er een meer interactief gedeelte in het college had moeten zitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten