maandag 9 april 2012

Online succes

Ik zit bijna iedere dag in de trein, naar Haarlem of Amsterdam en dan komt mij nog wel is zo'n gratis krant onder ogen, de Metro, Spits en tot voor kort ook nog de Pers. Nu zat er bij de Metro van 29 maart een bijlage genaamd Internationaal Ondernemen, made in Holland. Interessant dacht ik, altijd leuk om daar wat meer over te weten. In deze bijlage stond ook het verhaald van Dirkjan de Wit en Tom van den Berg van SAM International, zij startten 5 jaar geleden een webshop in Duitsland. Nu hebben ze de ambitie om uit te groeien tot Europees marktleider in presentatie producten. In het stuk vertellen zij hoe ze de stap naar het buitenland hebben genomen en wat er allemaal bij komt kijken. Maar waar mijn oog nou echt op viel naast dit stuk was het kadertje Checklist e-commerce. Dit lijstje geeft tips voor het exploiteren van een webshop in het buitenland. Zo zijn er bijvoorbeeld in elk land bepaalde regels gebonden aan domein registratie, ook zit je met logistieke problemen bij verzending. Om problemen te voorkomen is het natuurlijk ook erg belangrijk om voordat je een internet onderneming in het buitenland begint de locale wetgeving te bekijken.
In de wereld zijn ook zoveel verschillende culturen, het is natuurlijk ook belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens het maken van een webshop. In sommige landen is het misschien gebruikelijker om een iets formelere webshop te maken, dit ligt natuurlijk ook aan het soort klanten en het soort producten.
Ik heb de link van deze bijlage er even bijgedaan, dat is het artikel nog is terug te lezen!

http://issuu.com/mkbservicedesk/docs/editie_metro_internationaal_ondernemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten