zondag 1 april 2012

ITB Berlijn Seminars

Zoals in mijn vorige blog gezegd zou ik nog schrijven over de verschillende seminars die ik heb bezocht tijdens de ITB in Berlijn. Ik heb in totaal vier seminars bezocht: Consumer and travel trends in times of the financial crisis door Matthias Hartmann, hij is de CEO van GfK. De tweede seminar was Technology trends, the Google perspective door dr. Brend Fauser, hij is de directeur van Global Travel accounts van Google. De derde seminar was Diversification as a key strategy, deze seminar werd gegeven door Gloria Guevara Manzo, de Mexicaanse minister van Toerisme. De laatste seminar was Latin America forum, is Being there everything, website and social media opportunities, deze seminar werd door meerdere mensen gegeven waaronder Liz Rosanna Cramer Campos, de Paraguayaanse minister van toerisme, meneer Perrone van Inprotur Argentina en Joachim Schmidt, de oprichter en eigenaar van 'Intensive senses' en de oprichter van de Social media akademie fur reise und turistiek.

De eerste seminar, consumer and travel trends in times of the financial crisis was erg interessant. In deze tijden van crisis is het natuurlijk goed om te weten hoe het toerisme hierop reageert. Sommige bestemmingen lijken niet te leiden onder de crisis. Aldus de cijfers van GfK insight en de presentatie van Matthias Hartmann groeien Spanje en Turkije als toeristische bestemming, Egypte vertoond wel dalende cijfers de oorzaak hiervan is de Arabische lente. Toeristen zoeken een alternatief voor Egypte en komen dan al snel uit bij Turkije of de Spaanse Canarische eilanden.
Het toerisme herpakt zichzelf snel na een crisis zoals te zien was bij de vogelgriep in Turkije en de Mexicaanse griep.
De industrie heeft ook te kampen met de economische crisis, consumenten kopen minder snel  spullen, maar er zijn uitzonderingen zoals vol automatische espresso machines (een groei van 16%), smartphones (een groei van 55%) en tablet pc's (met een groei van meer dan 300%).
GfK heeft ook onderzocht waar Europeanen het eerst op zouden bezuinigen ten tijde van crisis, voedsel, kleding en schoenen komen dan met 38% op de eerste plaats terwijl vakantie onderaan op de lijst staat met maar 29%. Ook hebben ze onderzocht hoe de verschillende doelgroepen reageren op de crisis zo reizen mensen met een laag inkomen, jonge gezinnen en studenten minder, maar groeit het aantal reizende gepensioneerden en werkende single mensen.

De tweede seminar was Technology trends, de Google perspective. Eerst wat cijfers: 15% van alle reis gerelateerde zoekopdrachten worden gedaan via de mobiele telefoon, meer als 20% van de zoekopdrachten via Google zijn gerelateerd aan locatie, in het Verenigd Koninkrijk worden per dag bijna meer als 1 miljoen reis gerelateerde video's bekeken, Google Chrome wordt de op een na meest gebruikte browser en Google+ heeft wereldwijd meer als 90 miljoen gebruikers. In de toekomst zal de telefoon nog slimmer worden aldus Google, zij gaan de Google wallet ontwikkelen, hiermee is het niet meer nodig om sleutels, geld, pasjes en coupons bij je te hebben, je kan voor dit alles je telefoon gebruiken, erg handig natuurlijk! Google maakt het allemaal mogelijk.

De derde seminar werd gehouden door de Mexicaanse minister van toerisme, Gloria Guavara Manzo, Diversification as a key strategy. Mexico wil meer toeristen aantrekken door diversificatie. Ik vond deze seminar wel een grote promotie voor Mexico daarbij nog dat de minister een filmpje liet zien van een Amerikaans programma die met de presidenten van verschillende landen door hun land reist, zo ook Mexico. Voor deze strategie hebben ze 10 thema's opgesteld zoals het makkelijker maken van luchtvaart verbindingen, het ontwikkelen, verbeteren en behouden van de toeristische infrastructuur, het diversifiëren en versterken van toeristische producten en het bevorderen van een duurzame en evenwichtige ontwikkeling.
Hiernaast sprak de minister nog over alle prachtige plekken die Mexico rijk is. Ook kreeg iedereen een dvd mee met het hele programma over Mexico met de president.

De laatste seminar waar ik bij aanwezig was was het Latin America Forum, is Being there everything, website and social media opportunities. Deze seminar leek mij erg interessant omdat ik zelf door Zuid Amerika heb gereisd en omdat mijn minor e-touroperating hier natuurlijk ook goed op aan sluit. Zuid Amerika doet het qua toerisme goed, Brazilië helpt Portugal tijdens de crisis en ook groeit de infrastructuur. Ook het internet is groeiende in Zuid Amerika, zo zijn alle landen online en krijgt Centraal Amerika een nieuw web systeem. 65% van de Zuid Amerikanen verkrijgt zijn toeristische informatie via internet.
In Paraguay komen 2,8 miljoen dag bezoekers, het toerisme is groeiend en erg belangrijk. Ook krijgt Paraguay een betere website voor toerisme, met een betere beschikbaarheid en in 7 talen waaronder het Guaraní, de traditionele taal in Paraguay waar de Paraguayanen ook erg trots op zijn. Het ministerie van toerisme gebruikt ook Facebook, ze hebben al 16.000 fans, vooral Zuid Amerikanen. Ook hebben ze Twitter met 4.419 volgers, dit geeft wel een grote druk want ze moeten de mensen die vragen stellen meteen antwoorden en omdat ze een officiële autoriteit zijn moeten ze voorzichtig zijn met informatie geven.
De andere spreker tijdens deze seminar was meneer Perrone van Inprotur, de coördinator van de Europese markt Argentinië. Deze meneer vertelde eigenlijk hetzelfde als de minister van toerisme uit Paraguay. Er wordt veel gebruik gemaakt van social media en nieuwe websites zijn belangrijk. Ook is er een applicatie voor de smartphone met informatie als het weer, restaurants en activiteiten in Argentinië.
De derde spreker tijdens deze seminar was Joachim Schmidt, ook hij gaf aan het begin van de presentatie wat cijfers, zo zijn 75% van de Duitsers online, 82% van de Duitsers zoekt ook naar reizen via internet, 53% van de online Duitsers boekt vakanties via het web en er zijn 1 biljoen (hoeveel nullen zijn dat) Facebook gebruikers wereldwijd. Dat zijn nog al wat getallen, Joachim Schmidt zegt dat ook dat social media meer dan een hype is, zo communiceren jongeren bijna niet meer via sms en e-mail en is het ontzettend makkelijk om een social media account zoals twitter en facebook te openen. Zeg nou zelf, wie gebruikt dat in de hedendaagse tijd nou nog steeds niet? Ook zouden bedrijven moeten gaan nadenken over een nieuwe manier van communiceren met de klanten, gelukkig zijn al wel veel bedrijven zover.

Ik vond alle seminars die ik heb bezocht erg interessant, vooral de laatste over Zuid Amerika vond ik erg leuk, ik denk vooral omdat hier 3 sprekers waren, de seminar duurde 1,5 uur in plaats van 45 minuten en er werden dingen besproken die ik in het dagelijks leven ook mee maak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten