Een aantal weken geleden vertelde Lars Boom tijdens het gastcollege dat hij bij een bijeenkomst was van mensen uit de reiswereld, georganiseerd door de ING over de vooruitzichten in de reiswereld, travel 2020. Hoe ziet de reisbranche er in 2020 uit? Ik vond het erg interessant toen hij hier over vertelde en we hebben er zelf ook nog over gebrainstormd.
Nu zag ik een artikel op travel next over dit symposium. Hier werd een antwoord gezocht op de vraag Hoe aan de slag als je in 2020 nog een speler wilt zijn in de reisbranche?
Door de lage economische groei en de beperkte toename van de bevolking stagneert de groei in het aantal vakanties en bestedingen, hierdoor zullen veel reisorganisaties het jaar 2020 niet halen.
De toenemende technologie maakt het de reiziger alleen maar makkelijker en hier moeten reisorganisaties op in spelen.
De consument wil betalen voor kwaliteit, dat concludeert Alexandra van der Stap, directeur Marketing Wegener media. De consument waardeert kwaliteit van nieuws en is best bereid hier een vergoeding voor de betalen. Dit is ook te zien bij D-reizen, die biedt de klant een flex pakket van 25 euro per jaar aan en geeft de klant daarmee een mate van zekerheid en service.
Bestaande afspraken zouden opengebroken moeten worden. Hoewel ik in mijn vorige blog vertelde dat een reisbureau meer kennis heeft van bestemmingen en accommodaties en dat dit een voordeel zou zijn van het boeken bij een reisbureau wordt in dit artikel gezegd dat een reisbureau vast zit aan jarenlange afspraken met touroperators en hierdoor vaak met minder originele reizen aan komt zetten. Wanneer de consument zelf online een reis uitzoekt is er meer keuze en zal de consument dus ook originelere reizen vinden. Het reisbureau moet dus af van die afspraken en beter naar de consument luisteren, verras de consument en beloon ze. De reisorganisaties hebben ambassadeurs nodig. Ik heb de afgelopen weken veel over deze ambassadeurs gehoord, zo sprak Marjan van der Herberg hier ook al over. Tevreden klanten zijn zo belangrijk, zij vertellen het door aan andere mensen en die boeken dan weer bij jou.
Zelf denk ik dat in 2020, wanneer ik zelf misschien ook wel in de reiswereld werk, veel veranderd zal zijn ten opzichte van nu. Meer zal online gebeuren en ik denk ook dat veel consumenten dan beter weten hoe ze reizen moeten organiseren. Minder zal er gebeuren via het reisbureau. De consument wil meer en zal vooral via het internet hier naar opzoek gaan.
Lees hier meer over het rapport: http://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2012/06/verzadigende_vakantiemarkt_vraagt_veel_van_reisbranche.aspx

Geen opmerkingen:
Een reactie posten