Op 7 juni las ik een artikel op travel next over de bereikbaarheid van de veranderende reiziger. Dit onderwerp is behandeld door Troy Thompson op eTravel, een congres over online en mobile in de reisbranche. Thompson is senior tourism consultant bij travel 2.0 consulting group.
Moeten we wel alles doen? Dit is een vraag die denk ik de reisorganisaties zichzelf is moeten stellen. Want het is niet nodig om overal op internet en social media aanwezig te zijn.
Hoewel het aantrekkelijk lijkt om via social media te adverteren blijft het lastig, de consument kan je zo wegklikken, en vind maar is die consument die een reis bij je wilt boeken, zoals Thompson zegt, daar is een focus voor nodig.
Volgens hem moeten reisorganisaties die focus vinden en niet aanwezig willen zijn op alle netwerken. Kijk naar het platform wat het beste bij het merk past en vind de juiste doelgroep.
Troy: ‘Ik hoef geen groot publiek en die honderden volgers doen misschien niets voor me, ik wil die top van de piramide, de volgers die extreem gepassioneerd voor ons merk is, ons briljant en geweldig vinden en dat vervolgens uit willen dragen naar vrienden en familie. Ik wil geen miljoen volgers, ik wil honderd ambassadeurs.”
Zoals Troy Thompson hierboven zegt is het beter om honderd ambassadeurs te hebben in plaats van een miljoen volgers. Die miljoen volgers doen misschien helemaal niets met je product, er zijn een aantal trouwe klanten nodig die die ambassadeurs rol willen vervullen en die moet je bereiken via de online platforms.
Bedrijven moeten meer passie laten zien in het waarom. Waarom moeten consumenten bij die reisorganisatie boeken, er moet meer passie in zitten dan alleen te laten zien dat je de beste bent. Waarom moet de consument bij jou boeken en niet bij de concurrent. De waarom zit hem in de passie.
De toekomst van het stenen reisbureau is volgens Thompson positief, zoals hij het zegt is het boeken via internet nu de trend maar de consumenten komen er nog wel achter dat dit veel lastiger is dan boeken bij de specialist via het reisbureau. Nu moet de consument veel moeite doen en vele websites bezoeken om de reis te boeken, dat kan volgens hem veel gemakkelijker via het reisbureau.
Ik ben het deels met Thompson eens. Ik denk ook dat reisorganisaties zich goed moeten realiseren in welk online platform ze tijd en geld steken, waar zit de doelgroep en wat willen zij weten.
Over het reisbureau ben ik het niet helemaal met hem eens. Ik denk dat je via internet ook heel gemakkelijk reizen kan boeken, je kan makkelijk vergelijken en het scheelt wachttijd. Waar ik het wel mee eens ben is de expertise, bij reisbureaus kunnen ze de consument beter voorlichten, alhoewel daar ook heel veel goede websites voor zijn.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten