Marjan heeft bij Hotelplan, Air France en ANWB reizen in hoge functies gewerkt, toch had ze een droom, om voor haar vijftigste voor zichzelf te beginnen. Dus zegde ze haar goede baan op om haar droom werkelijkheid te laten worden.
Als kind heeft ze al op vele plekken in de wereld met haar ouders gewoond en ook daarna is ze blijven reizen, maar Zuid Afrika trok haar het meest.
Het motto van Marjan is 'The most challenging step of any journey is the first!' En met dit in haar achterhoofd begon ze in september 2010 aan haar uitdaging.
Ze gaf zichzelf 6 weken op een ondernemingsplan te schrijven, ze deed onder andere deskresearch, maakte klantprofielen, onderzocht klantgedrag en maakte een SWOT.
Het idee voor dit bedrijf was om met een eigen reisbedrijf online verre rondreizen te faciliteren en verkopen op een schaalbare wijze. De reizen worden op maat gemaakt, met de expertise van lokale reisspecialisten en ze worden geboekt bij de bron zodat er lokale tarieven zijn maar wel met Nederlandse zekerheid. Rondreis op maar biedt nu alleen nog reizen in Zuid Afrika aan maar in de toekomst ook in andere landen. Cocreation travel is de internationale naam van het bedrijf, in Nederland staat het dus bekend als rondreisopmaat.nl
Marjan had al vaker gemerkt dat reisorganisaties bij het maken van reizen niet van de individu uitgaan en de klant ook niet mee laten denken in het proces, dus wilde zij dit anders doen, de klant wil zelf in het proces actief zijn en zowel de aanbieder als de klant voegen waarde toe. Ze wil betrouwbaarheid uitstralen, kwaliteit en persoonlijkheid. Op deze manier onderscheid zij zichzelf van de rest.
Na het schrijven van het ondernemingsplan schreef Marjan zich in bij de Kamer van koophandel en de SGR, ze vertelde dat dit erg duur is maar wel heel belangrijk. Ook moest er een website komen, ook dit zou erg prijzig worden, maar iemand vertelde haar dat ze zeker onder de 5000 euro moest blijven en na enige orientatie kwam ze iemand tegen met een internet bedrijf die websites maakt in de vorm van modules, iedere keer kan Marjan er weer een module bij kopen en iets toevoegen aan haar website, zo bleef ze onder de 5000 euro.
Rondreis op maar werkt dus samen met partners in Zuid Afrika, zoals eerder gezegd krijgt Marjan daarom de lokale Zuid Afrikaanse prijzen, de samenwerking en processen zijn met hen op elkaar af gestemd en ze maken gebruik van elkaars expertise.
Na het opstarten moesten de marketing activiteiten opgestart worden. Marjan vertelde dat ze hier erg van geleerd heeft. Meteen de dag nadat haar website de lucht in ging stond ze op de vakantiebeurs. Hier deelde ze flyertjes uit, maar na twee dagen besefte ze dat dit geen zoden aan de dijk zette en dat ze met de mensen in gesprek moest gaan. Dit leverde veel op en mensen bezochten haar site en boekten zelfs reizen.
Ze schakelde veel van haar netwerken in en nam de stap naar twitter. Ook hielp het Zuid Afrikaanse verkeersbureau haar erg door haar promotiemateriaal en een budget te geven.
Marjan krijgt veel reisaanvragen doormiddel van persoonlijk contact, zoals op de vakantiebeurs waar ze echt in gesprek met de potentiële klanten ging.
De doelgroep die Marjan wil aanspreken zijn de 50 tot 65 jarige mensen. Andere leeftijdsgroepen zijn natuurlijk ook welkom maar zij denkt dat deze leeftijdsgroep haar reizen het meeste aanspreekt.
Toen er weer wat budget beschikbaar was voegde Marjan een nieuwe module aan haar website toe, namelijk een nieuwsbrief. Een afstudeer student heeft deze naar het klanten bestand van 1000 leden gestuurd. Deze waren geworven op de vakantiebeurs maar ook op de 50+ beurs.
Om nog meer naamsbekendheid te krijgen werd er een actie bedacht, namelijk een mysterie traveler. Deze persoon zal begin juli een drie weekse reis naar Zuid Afrika maken en daar over blog bijhouden.
Na heel veel goede motivaties doorgelezen te hebben komt er een winnares uit. Zij gaat begin juli voor drie weken samen met haar man naar Zuid Afrika, deze vrouw is al een vervend blogster en nadat ik de eerste blogs heb gelezen zal ik deze zeker gaan bijhouden!
Om te zorgen dat reizigers hun positieve klantervaringen doorvertellen vraagt Marjan ze een stukje te schrijven welke ze op haar website plaatst. Ook is er meer beleving op de site, het aanvraag traject is toegankelijker en er staan voorbeelreizen met prijzen op de website.
Ik vind Marjan een erg inspirerend persoon, in deze 1,5 uur heb ik heel veel van haar geleerd en ik zie mijzelf zoiets ook wel opzetten in de toekomst. Maar ik ben wel van mening, en die mening deelde Marjan ook met mij, dat na de studie het belangrijk is om eerste veel ervaring op te doen voordat je in het diepe springt. Ook is het natuurlijk belangrijk om eerst wat geld te verdienen, want zoals Marjan het zei, ze draait nu pas net break-even.
Mysterie traveler gezocht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten