dinsdag 5 juni 2012

Gastcollege Lars Boom

Vorige week woensdag, 30 mei was ik aanwezig bij het laatste gastcollege van Lars Boom. Voorafgaande aan de les zei Lars al dat deze les weinig slides zou bevatten maar dat hij meer onze mening wilde horen, en dat kreeg hij zeker! Er werd volop gediscussieerd, ik denk dat Lars trots op ons kan zijn!
Lars geeft altijd eerst wat nieuwsfeitjes en één daarvan was de nieuwe trend in travel SoLoMo, dit staat voor social, local en mobile. Zo staat social voor het feit dat veel mensen tips van hun vrienden aan nemen op het gebied van reizen, ook wordt er veel gebruik gemaakt van social media.
 bron:http://www.marketingfacts.nl/berichten/solomo-de-trend-in-travel

Met local wordt bedoeld het gebruik maken van een programma die je huidige locatie doorgeeft. Zo'n programma is bijvoorbeeld Foursquare maar ook via Facebook kan je inchecken zodat je vrienden kunnen zijn waar je bent. Veel mensen doen dit wanneer ze op vakantie zijn, om te laten weten waar ze precies zijn maar waarschijnlijk ook wel een beetje om hun vrienden jaloers te maken.

Het laatste punt van deze trend in Mobile, dit is vrij duidelijk want mensen worden steeds mobieler, bijna iedereen heeft een smartphone (behalve ikzelf) en met deze smartphone kan je bijna alles doen. Veel reizigers gebruiken de smartphone op vakanties om reviews van hotels te lezen of te gebruiken voor andere dingen en dit aantal reizigers zal alleen maar groeien.

Ik neem zelf ook deel aan deze trend, ook al heb ik geen smartphone, ik maak wel gebruik van een Ipod touch, waar, als ik wi-fi heb, ook apps mee kan downloaden. Als ik bij vrienden op hun Facebook foto's of statussen van een reis zie boek ik die reis misschien ook wel en als ik op reis ben staat er achter mijn status ook waar precies ik ben. Op dit moment zijn het denk ik nog veel jongeren die aan deze trend doen, maar deze generatie wordt ook ouder dus op den duur zal denk ik iedereen wel aan deze trend doen.

Ook kwam Lars nog met wat statements, dit om een discussie uit te lokken, wat dus ook gebeurde, en omdat hij onze mening graag wilde horen.

  • Over vijf jaar bestaat 50% van de huidige luchtvaart maatschappijen niet meer. De klas was het niet met dit statement eens, maar zelf denk ik dat het wel zo is. Lars beaamde dit want met de huidige crisis en het aantal luchtvaart maatschappijen dat al op het randje staan zullen er heel veel failliet gaan. 
  • Bloggen moet een vast onderdeel worden van de werkzaamheden bij een reisorganisatie.Ik denk zelf dat veel reis organisaties er baat bij hebben, ze kunnen dan bloggen over de reizen of oud reizigers van de organisaties kunnen hun ervaring er op zetten. Toch denk ik dat het niet bij iedere organisatie een vast onderdeel hoeft te zijn. Er gaat veel tijd in zitten en vooral de kleinere reis organisaties hebben hier geen budget voor. Ik denk wel dat iedere reis organisatie iets aan social media zou moeten doen. Webcare via Twitter of leuke informatie posten via Facebook.
  • Het gaat in travel steeds meer om prijs dan om kwaliteit. Bij deze stelling barstte de discussie los. Je zou inderdaad bijna denken dat dit zo is, met al die prijs vechters. Toevallig ben ik gisteren zelf uit Portugal terug gekomen met zo'n prijsvechter, Ryanair. Ik denk dat daar inderdaad de prijs boven de kwaliteit gaat, want veel kwaliteit kan je inderdaad niet verwachten. Je hebt een stoel en ze brengen je naar je bestemming. Ik ben zelfs een keer s'ochtends van Porto naar Faro gevlogen, dagje op het strand gelegen en 's avonds weer terug gevlogen, dit alles, zonder bagage, voor 8 euro! Hoe kunnen ze het er voor doen. Je hoeft niets aan boord te verwachten en je moet voor alles betalen maar ik denk dat ik soms eerder voor de prijs zal gaan als voor de kwaliteit.
  • Anytime, Anyplace, Anywhere, reizen boeken is the next thing. Dit is waar, je kan tegenwoordig alles met je smartphone en zoals ik al in een eerdere blog heb gezegd boeken steeds meer mensen op het laatste moment pas vanaf de vakantie bestemming met hun telefoon. Je kan dit tegenwoordig overal doen en dit zal ook steeds meer groeien.
  • Ik heb voldoende kennis om na de studie een baan te vinden in online marketing.Opvallend was dat niemand het hier echt mee eens was, ik denk dat dit komt omdat veel mensen nog niet weten wat ze na hun studie willen doen en of ze dit wel echt leuk vinden. Ikzelf vind het wel een leuk onderwerp en ik denk ook dat er veel toekomst in zit maar ook ik weet nog niet echt wat ik wil gaan doen en weet ook eigenlijk niet of ik er veel kennis van heb. Ik heb wel veel geleerd tijdens deze minor en mijn kennis over e-toerisme is zeker vergroot.
De gastcolleges van Lars waren erg leuk en interessant, ik vind dat hij goed les kan geven en hij wist de klas keer op keer te boeien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten